Suka Berangan Adakah Ada Kaitan Dengan Syaitan

Berangan tentang perkara-perkara yang baik seperti berangan untuk masuk syurga, berangan untuk berjaya dalam hidup (dalam perniagaan, pelajaran dan sebagainya), berangan berkahwin dengan lelaki/wanita yang soleh/solehah, berangan untuk jadi orang kaya beriman dan sebagainya semua itu adalah angan-angan yang baik dan diredhai Syariat. Tidak ada kejayaan melainkan bermula dari angan-angan.

Adapun berangan tentang perkara-perkara yang jahat atau maksiat seperti berangan untuk hidup bebas tanpa terikat dengan batasan Syarak, untuk berzina, minum arak, angan-angan berupa hasad dan sebagainya dari amalan-amalan yang ditegah Syariat, maka berangan seperti itu adalah bisikan dari Syaitan dan jika tidak ditahan akan menjerumuskan diri ke dalam maksiat. Kerana itu Allah berfirman (yang bermaksud);

“Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari Syaitan, maka hendaklah engkau meminta perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia lah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui” (surah Fussilat, ayat 36).

Sumber: sayakhalifah